Multe contracte au scapat de procedura greoaie a achizitiilor publice, crescand insa riscul sa treaca pe „procedura comisionului”.
Guvernul a tot promis inca de anul trecut o modificare a Legii achizitiilor publice, pe motiv ca aceasta ar bloca mari proiecte de investitii prin contestarea procedurilor de catre firme cu anumite interese economice. Iata ca modificarea a ajuns in sfarsit in Monitorul Oficial, insa ingradirea dreptului de a face contestatie si relaxarea procedurilor s-ar putea sa aiba si efecte adverse.

Explicatia oficiala a ultimelor modificari aparute in Legea achizitiilor publice (OUG nr. 143/2008), in vigoare de la inceputul acestei luni, este aceea ca flexibilizarea sistemului este absolut necesara, intrucat  neadoptarea unor astfel de masuri ar putea avea ca efect o diminuare a gradului de cheltuire a fondurilor publice alocate, inclusiv a fondurilor comunitare. Consecinta cea mai grava in acest caz ar fi amanarea sau intarzierea implementarii unor proiecte de investitii majore, cu impact social si economic la nivel national sau local, cele mai afectate fiind proiectele incluse in Programul operational regional, POS Transporturi si POS Mediu. E o mutare noua a Executivului, avand in vedere ca pana acum toate modificarile au vizat in special combaterea coruptiei din sistem, prin inasprirea procedurilor.

Principalele modificari

Modificarile au vizat in special trei aspecte: mai intai s-au diminuat pragurile valorice ale contractelor carora li se aplica legislatia achizitiilor publice, in cazul in care acestea sunt atribuite de persoane care nu sunt autoritati contractante, potrivit legii.

In al doilea rand, procedura de atribuire a contractelor de achizitie publica a suferit schimbari, in special in privinta suspendarii procedurii de licitatie, care nu va mai fi posibila decat de doua ori, indiferent de numarul de contestatii care apar si de momentul in care sunt acestea depuse.

In al treilea rand, s-au mai operat modificari in ceea ce priveste formularea si solutionarea contestatiilor.

Contractele carora li se aplica noua reglementare

Persoanele care nu sunt autoritati contractante nu mai au obligatia sa aplice procedura achizitiilor publice in situatia in care acestea atribuie contracte finantate sau subventionate majoritar de o autoritate contractanta, iar valoarea acestor contracte este mai mica decat prevad reglementarile europene. Este vorba, de fapt, de persoanele care nu sunt autoritati contractante, insa beneficiaza de fonduri alocate prin diverse programe.

Contractele de achizitie publica sunt de trei feluri: de lucrari, de servicii si de furnizare. In cazul contractelor de furnizare, au fost eliminate regulile speciale de atribuire. In cazul contractelor de lucrari si servicii, operatorii care nu sunt autoritati contractante sunt obligati sa aplice procedura achizitiilor publice numai daca respectivul contract este subventionat sau finantat in mod direct de o autoritate contractanta si daca valoarea estimate este mai mare de 5 milioane de euro pentru contractele de lucrari, respectiv 200.000 de euro pentru cele de servicii. Aceste plafoane erau cam la jumatate inainte de intrarea in vigoare a noii ordonante de urgenta: 2,5 milioane pentru contractele de lucrari si 125.000 pentru cele de servicii. Ridicandu-se plafonul, multe contracte au scapat de procedura greoaie a achizitiilor publice, crescand in schimb insa riscul ca aceste contracte sa ajunga in mainile unora prin „procedura comisionului“.

Contracte sectoriale

„Noile reglementari precizeaza faptul ca sunt considerate contracte sectoriale si contractele atribuite in scopul efectuarii activitatilor relevante care presupun exploatarea unui areal geografic in scopul prospectarii sau extractiei de petrol brut, gaze naturale, carbuni sau alti combustibili solizi sau punerii la dispozitia transportatorilor care opereazape cai aeriene, maritime sau fluviale a aeroporturilor, a porturilor maritime/fluviale sau a altor terminale de retea de transport. Precizarea este bine-venita, intrucat contractul sectorial este definit de OUG 34/2006 ca fiind contractul de achizitie publica atribuit in scopul efectuarii unei activitati relevante in sectoarele de utilitate publica: apa, energie, transport si posta, fara a mentiona celelalte activitati relevante enumerate mai sus”, precizeaza Iulia Vass, Managing Partner Vass Lawyers.

Contestatiile si suspendarea procedurii de licitatie

Iulia Vass arata ca, daca inainte de adoptarea OUG 143/2008, depunerea contestatiei in fata Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor (CNSC) suspenda de drept procedura de atribuire pana la data solutionarii contestatiei de catre CNSC, noile reglementari prevad reguli cu totul noi referitoare la suspendarea procedurii de atribuire a contractelor de achizitie publica:

  •  suspendarea va opera doar daca nu s-a luat act de renuntarea la contestatie de catre contestator, in cazul remedierii actelor invocate ca fiind nelegale;
  •  perioada de suspendare incepe in functie de momentul la care au fost emise sau au avut loc actele autoritatii contractante la care se refera contestatia/contestatiile, astfel:
  •  inainte de deschiderea ofertelor – termenul va curge de la data expirarii termenului prevazut pentru inaintarea contestatiei, de o zi lucratoare inainte de data stabilita pentru depunerea ofertelor;
  •  dupa deschiderea ofertelor – termenul va curge de la data expirarii termenelor dupa implinirea carora autoritatea contractanta are dreptul de a incheia contractul de achizitie publica/acordul-cadru, de 10 zile, respectiv de 5 zile de la data transmiterii comunicarii privind rezultatul aplicarii procedurii;
  •  perioada de suspendare inceteaza la data expirarii termenului de 10 zile de la comunicare prevazut pentru formularea plangerii impotriva deciziilor CNSC.

Rezulta ca suspendarea procedurii nu va mai fi posibila decat de cel mult doua ori, indiferent de numarul de contestatii care apar si de momentul in care acestea sunt depuse.
Suspendarea procedurii poate avea loc cu o zi inainte de deschiderea ofertelor. In cazul in care vor fi depuse contestatii asupra anuntului de participare sau asupra continutului documentatiei de atribuire, autoritatea contractanta va avea posibilitatea ca, pana la data deschiderii ofertelor, sa adopte ea insasi masuri de remediere, fara ca procedura de atribuire sa fie suspendata. Daca masurile de remediere sunt satisfacatoare pentru constatator si acesta renunta la contestatie, interventia Consiliului nu mai este necesara, iar procedura continua fara introducerea unei perioade de suspendare.

Daca exista una sau mai multe contestatii la care autoritatea contractanta nu adopta masuri de remediere satisfacatoare pentru constatatori, suspendarea devine automata inainte de deschiderea ofertelor, iar Consiliul urmeaza sa-si indeplineasca atributiile legale intr-un termen clar stabilit.

Dupa deschiderea ofertelor nu este permisa depunerea de contestatii care se refera la acte ale autoritatii contractante produse inainte de acest moment.
Un al doilea moment in care poate avea loc suspendarea procedurii este cu o zi inainte de expirarea perioadei de asteptare impuse de legislatie, intre data comunicarii rezultatului procedurii si data incheierii contractului de achizitie publica. In aceasta perioada contestatiile se refera, de regula, la deciziile adoptate in cadrul procesului de evaluare (respingeri ale unor oferte, aplicarea criteriilor de atribuire, stabilirea ofertei castigatoare).

Articole similare

Confidențialitate vs. transparență și termenul de contestare în achiziții publice. Armistițiul CJUE

Iulia Vass Alexandra Mititelu   Prin Hotărârea din data de 17 noiembrie 2022 pronunțată în Cauza C-54/21, Curtea de la Luxemburg a antamat o problemă spinoasă în materia remediilor în achiziții publice – conflictul juridic dintre obligația respectării confidențialității ofertelor, pe de o parte, și obligația de a asigura transparența procedurilor, prin acordarea accesului la …

Citește articolul

Instanțele au început să respingă acțiunile pentru acoperirea prejudiciilor formulate de autorități ca urmare a contestațiilor respinse

În luna martie 2022, O.U.G. nr. 26/2022 a introdus obligația autorităților/entităților contractante de a efectua demersurile necesare pentru reținerea cauțiunilor constituite la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) de către contestatori. Scopul acestor acțiuni este de a acoperi prejudiciile create de întârzierile înregistrate în finalizarea procedurilor de atribuire. După mai bine de jumătate de …

Citește articolul