In M.Of. nr. 688 din data de 10 septembrie 2015 a fost publicata Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal care va abroga, incepand cu data de 1 ianuarie 2016, Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Noul Cod fiscal aduce o serie de noutati in sfera tuturor ariilor de impozitare, de la impozitarea societatilor si microintreprinderilor, la impozitarea persoanelor fizice, TVA, accize si taxe locale.

Importanta acestor noutati rezida nu numai in impactul acestora de majorare sau micsorare a fiscalitatii, ci si in introducerea unor noi reguli si principii pentru asigurarea unei aplicari coerente si consecvente a dispozitiilor in materie fiscala.

Cele mai importante modificari sunt subsumate, comparativ, in cele ce urmeaza.

PREZENT INCEPAND CU 1 IANUARIE 2016
Aplicarea dispozitiilor fiscale
dispozitiile Codului fiscal prevaleaza asupra oricaror prevederi din alte acte normative, in caz de conflict, aplicandu-se dispozitiile Codului fiscal; se elimina aceasta dispozitie si se pune astfel capat controverselor in ceea ce priveste aplicarea legii in timp;
principiile impozitarii sunt: neutralitatea masurilor fiscale, certitudinea impunerii, echitatea fiscala si eficienta impunerii; se introduce un nou principiu al impozitarii, respectiv predictibilitatea impunerii, prin care se doreste asigurarea stabilitatii impozitarii pentru o o perioada de cel putin un an, fara a aduce atingere insa angajamentelor internationale;
pentru scopul aplicarii Codului fiscal anumite notiuni sunt definite in mod expres; se redefinesc anumite notiuni utilizate in Codul fiscal, precum notiunile de dividende, redevente, valoare fiscala, si se definesc noi notiuni, precum: centrul intereselor vitale, entitate transparenta fiscal, locul conducerii efective, principiul valorii de piata, profesii libere, stock option plan, retinere la sursa;
organele fiscale au posibilitatea de a nu lua in considerare o tranzactie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzactii cu scopul reflectarii continutului economic; aceasta posibilitate se mentine, insa numai in ceea ce priveste impozitele directe; in ceea ce priveste TVA si accizele, se prevede faptul ca organele fiscale au obligatia de tine cont de jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene si ca eventuala reconsiderare/ reincadrare se va realiza in contextul existentei unui abuz de drept;
Impozitul pe profit
persoanele juridice straine care desfasoara activitate in Romania intr-o asociere cu sau fara personalitate juridica sunt obligate la plata impozitului pe profit; se inlocuieste aceasta categorie de persoane cu persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania;
anumite categorii de contribuabili (e.g. care desfasoara activitati de natura barurilor de noapte, cazinourilor, pariurilor sportive), in cazul carora impozitul pe profit este mai mic de 5% din veniturile realizate, sunt obligati la plata unui impozit de 5% aplicat asupra veniturilor; acest regim special de impozitare nu se mai aplica contribuabililor care desfasoara activitati de natura pariurilor sportive;
profitul investit in anumite echipamente tehnologice (subgrupa 2.1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe) este scutit de impozit; se extinde categoria activelor corporale scutite de impozit la: calculatoare electronice si echipamente periferice, masini si aparate de casa, de control si de facturare, programe informatice;
cheltuielile sociale sunt deductibile la calculul profitului impozabil in limita a 2% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului; se majoreaza cota deductibilitatii cheltuielilor sociale la 5% si se extinde sfera de aplicare;
contribuabilii care desfasoara activitati de cercetare-dezvoltare beneficiaza de anumite stimulente fiscale; se precizeaza expres ca stimulentele fiscale se mentin chiar si in cazul nerealizarii obiectivelor proiectului de cercetare-dezvoltare;
dobanzile aferente imprumuturilor in valuta sunt deductibile in limita a 6% pe an; se reduce nivelul deductibilitatii dobanzilor aferente imprumuturilor in valuta la 4% pe an;
cheltuielile cu sponsorizari si/sau acte de mecenat si cheltuielile privind bursele private sunt deductibile in limita a 3 la mie din cifra de afaceri sau 20% din impozitul pe profit datorat; creste limita deductibilitatii cheltuielilor cu sponsorizarile si/sau actele de mecenat si cu bursele private in raport cu cifra de afaceri la 5 la mie;
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
cota de impozitare pe veniturile microintreprinderilor este de 3%; se introduce o cota de impozitare redusa, de 1%, in cazul microintreprinderilor nou-infiintate care au cel putin un salariat si sunt constituite pentru o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cu conditia neincadrarii in anumite situatii vizate de lege (e.g. situatia nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare); cota redusa se aplica pentru maximum 24 de luni;
sfera persoanelor juridice romane care nu pot fi microintreprinderi este limitata la persoanele care desfasoara activitati: in domeniile bancar, asigurari, reasigurari, piata de capital (cu exceptia activitatilor de intermediere) si in domeniul jocurilor de noroc; se exinde aceasta sfera la persoanele juridice romane care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale;
Impozitul pe venit
persoanele fizice nerezidente care indeplinesc anumite conditii de rezidenta sunt supuse impozitului pe venit in Romania pentru veniturile globale incepand cu data de 1 ianuarie a anului calendaristic urmator celui in care devin rezidente in Romania; momentul de la care aceste persoane sunt supuse impozitului pe venit in Romania pentru veniturile globale incepe mai devreme, respectiv de la data de la care aceste persoane devin rezidente in Romania; o persoana fizica nerezidenta poate avea, astfel, calitatea de rezident si nerezident in Romania in cursul aceluiasi an calendaristic;
limita deductibilitatii la calculul impozitului pe venit a cheltuielii cu prima de asigurare voluntara de sanatate este de 250 euro anual pentru fiecare persoana; aceasta limita privind deductibilitatea cheltuielii cu prima de asigurare voluntara de sanatate creste la 400 euro;
limita deductibilitatii la calculul impozitului pe venit a cotizatiilor platite asociatiilor profesionale este de 2% din baza de calcul determinata potrivit legii; aceasta limita se stabileste in cota fixa, la valoarea de 4.000 euro anual;
cota forfetara de cheltuieli deductibile este de 20%, in cazul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala si de 25%, in cazul veniturilor din crearea unor lucrari de arta monumentala; se unifica cele doua reglementari si se majoreaza cota forfetara de cheltuieli deductibile la 40%, pentru ambele tipuri de venituri;
persoanele fizice au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii de pana la 1.000 lei, a unei sume sub forma de deducere personala; se majoreaza venitul net lunar sub care persoanele fizice au dreptul la deducere personala la 1500 lei si creste, totodata, valoarea deducerii personale, stabilita in functie de numarul persoanelor aflate in intretinere;
venitul net din cedarea folosintei bunurilor se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea unei cote de 25% asupra venitului brut; se majoreaza cota forfetara de cheltuieli in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor la 40%;
Contributii sociale
persoanele care realizeaza venituri din activitati independente nu datoreaza contributia de asigurari sociale, prin exceptie, daca obtin si venituri de natura salariala; se elimina aceasta exceptie, contributia de asigurari sociale urmand a fi datorata si asupra veniturilor din activitati independente;
persoanele care nu realizeaza venituri si nu se incadreaza in categoriile de persoane care beneficiaza de asigurarea de sanatate fara plata contributiei, pentru a dobandi calitatea de asigurat, au obligatia platii contributiei individuale lunare de asigurari sociale de sanatate; plata contributiei lunare de asigurari sociale de sanatate devine obligatorie in cazul persoanelor care nu realizeaza venituri, sub sanctiunea majorarii bazei lunare de calcul al contributiei la de 7 ori salariul minim brut pe tara;
Taxa pe valoarea adaugata
cota standard a TVA este de 24%; se reduce cota standard a TVA la 20% pana la data de 31.12.2016, dupa aceasta data cota standard urmand a se reduce suplimentar la 19%;
livrarea manualelor scolare, cartilor, ziarelor si revistelor, precum si prestarea serviciilor constand in accesul la castele, muzee, case memoriale, momumente istorice, de arhitectura si arheologice, gradini zoologice si botanice, targuri, expozitii, evenimente culturale, evenimente sportive, cinematografe sunt supuse cotei reduse de TVA de 9%; cota TVA pentru aceste livrari de bunuri si prestari de servicii se reduce la 5%;
livrarea locuintelor cu o suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 380.000 lei, exclusiv TVA, se supun cotei reduse de TVA de 5%; se majoreaza pragul sub care livrarea acestor locuinte se supune cotei reduse de TVA de 5% de la 380.000 lei la 450.000 lei;
livrarea de constructii/parti de constructii si a terenurilor pe care sunt construite, precum si a oricaror alte terenuri este scutita de TVA, cu exceptia livrarii de constructii noi, de parti de constructii noi sau de terenuri construibile; constructia noua este definita ca orice constructie transformata sau parte transformata a unei constructii, in masura in care costul transformarii, exclusiv TVA, se ridica la 50% din valoarea de piata a constructiei sau a partii din constructie, astfel cum aceasta este stabilita printr-un raport de expertiza, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii; se redefineste notiunea de „constructie noua”; in cazul persoanelor impozabile care au obligativitatea de a conduce evidenta contabila si care nu aplica metoda de evaluare bazata de cost in conformitate cu Standardele internationale de raportare financiara, costul transformarii in cuantum de 50% se determina prin raportare la valoarea constructiei sau partii de constructie, ulterior transformarii, inregistrata in contabilitate;
achizitiile pentru care nu se cunoaste destinatia, respectiv daca vor fi utilizate pentru realizarea de operatiuni cu sau fara drept de deducere, ori pentru care nu se poate determina proportia in care sunt sau vor fi utilizate pentru operatiuni cu sau fara drept de deducere se evidentiaza intr-o coloana distincta din jurnalul pentru cumparari, iar taxa deductibila aferenta acestor achizitii se deduce pe baza de pro-rata; se elimina obligativitatea evidentierii distincte a acestor achizitii pentru care nu se cunoaste destinatia si se prevede, prin exceptie, ca in cazul achizitiilor destinate realizarii de investitii, care se prevad ca vor fi utilizate atat pentru realizarea de operatiuni care dau drept de deducere, cat si pentru operatiuni care nu dau drept de deducere, contribuabilul are dreptul sa deduca integral TVA pe parcursul procesului investitional, urmand ca TVA sa fie ajustata ulterior;
rambursarea soldului sumei negative a TVA se poate solicita prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de TVA din perioada fiscala de raportare, cu exceptia soldului mai mic de 5.000 de lei care se raporteaza obligatoriu in decontul perioadei fiscale urmatoare; prin exceptie, se prevede ca soldul sumei negative de TVA inscris in decontul de TVA aferent perioadei fiscale anterioare datei deschiderii procedurii insolventei nu se preia in decontul de TVA aferent perioadei fiscale in care s-a deschis procedura, in acest caz debitorul fiind obligat sa solicite rambursarea TVA prin corectarea decontului; totodata, se introduc dispozitii privind modalitatea in care contribuabilul poate renunta la cererea de rambursare a TVA si se introduc clarificari privind modalitatea de preluare a soldului TVA in cazul fuziunii sau divizarii contribuabililor;
intreprinderile mici a caror cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de 65.000 euro (220.000 lei) beneficiaza de un regim special de scutire in materia TVA; se introduc clarificari privind operatiunile care nu se iau in considerare pentru determinarea depasirii plafonului de scutire;
operatiunile pentru care se aplica taxarea inversa sunt limitativ prevazute de lege; se extinde categoria operatiunilor pentru care se aplica taxarea inversa la cladiri, parti de cladire si terenuri de orice fel, pentru a caror livrare se aplica regimul de taxare prin efectul legii sau prin optiune, la anumite livrari de aur de investitii si la furnizarile de telefoane mobile, de dispozitive cu circuite integrate, de console de jocuri, tablete PC si laptopuri, in anumite conditii prevazute de lege;
Accize
legea stabileste nivelul accizelor, in functie de tipul de produs accizabil; se stabileste nivelul accizelor aplicabil pentru anii 2016 si 2017 si se modifica nivelul accizelor la anumite produse accizabile;
faptele care constituie contraventii, precum si sanctiunile pentru savarsirea acestora sunt prevazute de lege; se individualizeaza faptele care constituie infractiuni in materia accizelor, precum si pedepsele cu inchisoarea aplicabile care variaza de la 6 luni la 7 ani;
Impozite si taxe locale
impozitul pe cladiri se calculeaza, in cazul persoanelor fizice, prin aplicarea cotei de impozitare de 0,1% la valoarea impozabila a cladirii iar, in cazul persoanelor juridice, prin aplicarea unei cote de impozitare intre 0,25% si 1,5% asupra valorii de inventar a cladirii; se introduce o noua metoda de determinare a impozitului pe cladiri, in functie de destinatia cladirilor; cotele de impozitare in functie de destinatia cladirilor sunt urmatoarele: (i) 0,08% – 2%, in cazul cladirilor rezidentiale; (ii) 0,2% – 1,3% in cazul cladirilor nerezidentiale, cotele urmand a fi stabilite prin hotarare a consiliului local; in cazul cladirilor cu destinatie mixta, impozitul se determina proportional, in functie de suprafata utilizata in scop rezidential si cea utilizata in scop nerezidential; valorile impozabile se determina distinct, in functie de destinatia cladirilor;
valoarea impozabila a cladirii, in cazul impozitului datorat de persoane fizice,   determinata potrivit legii se reduce in functie de anul terminarii acesteia cu anumite procente in functie de vechimea cladirii; se introduce o reducere a valorii impozabile pentru cladirile rezidentiale cu o vechime mai mare de 100 de ani si se majoreaza aceasta reducere pentru cladirile cu o vechime intre 50 si 100 de ani;
persoanele fizice care detin in proprietate mai multe cladiri datoreaza un impozit pe cladiri majorat; se elimina prevederile referitoare la impozitul pe cladiri majorat pentru detinerea mai multor cladiri;
in cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata, cota impozitului pe cladiri datorate de persoanele juridice se stabileste intre 10% si 20%, pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani si, respectiv, intre 30% si 40%, pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani; in cazul in care proprietarul nu a actualizat valoarea impozabila a cladirii in ultimii 3 ani, cota impozitului pe cladiri este de 5%;
impozitul pe teren se determina in functie de localizarea terenului, in intravilan sau extravilan, prin inmultirea suprafetei terenului cu anumite valori prevazute de Codul fiscal; se modifica valorile in functie de care se stabileste impozitul pe teren, valori care sunt stabilite ca interval si care vor fi determinate prin hotarare a consiliului local;
consiliul local poate institui o taxa hoteliera pentru sederea intr-o unitate de cazare, intr-o localitate asupra careia consiliul local isi exercita autoritatea; se elimina taxa hoteliera;
autoritatea deliberativa a administratiei publice locale, la propunerea autoritatii executive, poate stabili cote aditionale de pana la 20% la impozitele si taxele locale in functie de anumite criterii; se prevede posibilitatea stabilirii de cote aditionale la impozitele si taxele locale de pana la 50%; in ceea ce priveste terenurile agricole nelucrate timp de 2 ani si cladirile si terenurile neingrijite situate in intravilan, se introduce posibilitatea consiliului local de a majora impozitul pe teren si cladiri cu pana la 500%;
legea reglementeaza faptele care constituie contraventii in materia impozitelor si taxelor locale si amenzile care pot fi aplicate, valoarea acestora putand fi actualizata prin hotarare a Guvernului; se prevad fapte suplimentare care constituie contraventii si se majoreaza amenzile aplicabile; totodata, se prevede ca valoarea amenzilor poate fi actualizata prin hotarare a consiliilor locale;
Impozitul pe constructii
anumite constructii speciale (cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe) sunt supuse unui impozit in cota de 1%. se prevede faptul ca impozitul pe constructii speciale se va aplica pana la data de 31.12.2016.

 

Articole similare

Noi praguri valorice in achizitii publice, achizitii sectoriale si concesiuni

In Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L din data de 16 noiembrie 2023 au fost publicate Regulamentele delegate (UE) nr. 2023/2495, nr. 2023/2496, nr. 2023/2497 si nr. 2023/2510 ale Comisiei Europene de modificare a Directivelor 2014/23/UE, 2014/24/UE, 2014/25/UE si 2009/81/CE, ale Parlamentului European si ale Consiliului, in ceea ce priveste pragurile de aplicare pentru …

Citește articolul

O noua documentatie standard pentru achizitiile publice/sectoriale de produse

In M. Of. nr. 803 bis din data de 6 septembrie 2023 a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice nr. 1554/2023 privind aprobarea structurii si continutului Documentatiei standard de atribuire a contractului de achizitie publica/sectoriala de produse (Ordinul). Ordinul aproba structura si continutul documentatiei standard de atribuire a contractului de achizitie publica/sectoriala …

Citește articolul