Una dintre cele mai importante masuri anuntate de presedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen din perspectiva solidaritatii in contextul Pietei Unice, prin comunicatul de presa din 13 martie 2020, este lansarea unei proceduri accelerate de achizitie centralizata de bunuri necesare pentru lupta impotriva virusului COVID-19.

vasslawyers-avocat-achizitii publice-licitatii

Avantajele achizitiei centralizate de masuri medicale pentru contracararea pandemiilor au fost identificate inca din anul 2009 in contextul pandemiei cu H1N1, fiind urmate de adoptarea, printre altele, a Deciziei nr. 1082/2013/EU a Parlamentului European si a Consiliului cu privire la amenintarile grave transfrontaliere asupra sanatatii si de abrogare a Deciziei nr. 2119/98/EC, precum si de adoptarea Acordui privind achizitiile centralizate pentru procurarea de contramasuri medicale in anul 2014.

Pana in luna martie 2020, Acordul privind achizitiile centralizate a fost deja semnat de 26 de state, cele mai recent alaturandu-se initiativei europene Suedia si Polonia (februarie si martie 2020). Romania a semnat Acordul inca din septembrie 2014.

Masura de achizitie centralizata la nivelul Comisiei Europene este salutara, puterea superioara de negociere a Comisiei fiind de netagaduit.

O astfel de achizitie centralizata ar fi fost poate si mai utila pentru contracararea efectelor pandemiei in ipoteza initierii ei preventive, inca din ianuarie-februarie 2020. Achizitiile ar fi fost astfel deja realizate, iar echipamentele si medicamentele ar fi fost deja livrate spitalelor, ajutand la mentinerea sub un minim control a raspandirii virusului COVID-19. S-ar fi putut preveni totodata canibalizarea realizarii achizitiilor publice de medicamente si echipamente intre Statele Membre. Si, nu in ultimul rand, nu ar fi devenit redundanta intreaga legislatie europeana din domeniul achizitiilor publice, prin transformarea sistemelor nationale de achizitii intr-o jungla a achizitiilor directe, cu nesocotirea procedurilor prevazute de legislatia europeana pentru astfel de situatii de urgenta (negocierea fara publicarea prealabila a unui anunt de participare).

 

Comunicatul integral poate fi accesat aici:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_459

Articole similare

Confidențialitate vs. transparență și termenul de contestare în achiziții publice. Armistițiul CJUE

Iulia Vass Alexandra Mititelu   Prin Hotărârea din data de 17 noiembrie 2022 pronunțată în Cauza C-54/21, Curtea de la Luxemburg a antamat o problemă spinoasă în materia remediilor în achiziții publice – conflictul juridic dintre obligația respectării confidențialității ofertelor, pe de o parte, și obligația de a asigura transparența procedurilor, prin acordarea accesului la …

Citește articolul

Instanțele au început să respingă acțiunile pentru acoperirea prejudiciilor formulate de autorități ca urmare a contestațiilor respinse

În luna martie 2022, O.U.G. nr. 26/2022 a introdus obligația autorităților/entităților contractante de a efectua demersurile necesare pentru reținerea cauțiunilor constituite la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) de către contestatori. Scopul acestor acțiuni este de a acoperi prejudiciile create de întârzierile înregistrate în finalizarea procedurilor de atribuire. După mai bine de jumătate de …

Citește articolul